Sınavlara Hazırlıkta Zaman Yönetimi için 4 Önemli Adım
Bilişim çağında bilgiye erişim kolaylaştıkça her kademede öğrenen özellikleri ve öğrencilerden beklenilenler de değişime uğruyor. Bu ortada geliştirilen pek çok yetenek fark yaratmayı sağlarken vakti yanlışsız kullanma hüneri büyük ehemmiyet kazanıyor.

Bilişim çağında bilgiye erişim kolaylaştıkça her kademede öğrenen özellikleri ve öğrencilerden beklenilenler de değişime uğruyor. Bu ortada geliştirilen pek çok yetenek fark yaratmayı sağlarken vakti yanlışsız kullanma mahareti büyük önem kazanıyor.
Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, birçok öğrencinin vakti yanlışsız kullanma ile ilgili sorun yaşadığını tabir ettiğini belirterek vakit idaresine ait görüşlerini paylaştı.
Kendi Öğrenme Sürecini Yapılandırma
Bilişim çağında kullanılan gereç, kaynak ve kitapların sayısına ait son otuz yıldaki datalar incelendiğinde inanılmaz bir artış olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Coşkun, “Yani bilgiye erişimin kolaylaştığı bir devirdeyiz. Bilgiye erişim kolaylaştıkça her kademede öğrenen özellikleri ve öğrencilerden beklenenler de değişime uğruyor. Bilişim çağında hakikat bilgiyi arama, kendi öğrenme sürecini yapılandırabilme, bilişim etiğine uygun davranma ve en değerlisi vakti yanlışsız kullanma hüneri üzere yeni özelliklere sahip olmak ehemmiyet kazandı” dedi.
Zamanımızı Toplumsal Medyada Heba Ediyoruz
Özellikle toplumsal medya araçlarının kullanım sıklığının artmasıyla vakit idaresine duyulan gereksinimin arttığını gözlemlediklerini söz eden Prof. Dr. Coşkun, “Günümüzde birçok üniversite öğrencisinin vakitle ilgili sorun yaşadığını söz ediyor olmasının altında yatan kıymetli nedenlerden birisi toplumsal medyada harcanan vakti yanlışsız yönetememe. Vakit idaresi, vaktinizi farklı faaliyetler ortasında nasıl bölüştüreceğinizi organize etme ve planlama süreci. Üniversitede öğrencilerin sahip olması beklenen bilgiler ve öğrenme suratımızın hudutlu olması öğrencilerde vakit idaresi eksikliği akademik ve toplumsal muvaffakiyet ile ilgili telaşlar yaratır. Bilhassa vize ve final periyotlarında üniversite öğrencileri bu telaşlar nedeniyle çeşitli sıkıntılar yaşayabilir” diye konuştu.
Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, bu meseleleri en aza indirebilmek için izlenebilecek adımları şöyle sıraladı:
Rutin tekrar programı uygulamak: Yeni öğrenilen bilgiyi belleğimize gerçek yerleştirmede dinlenmiş vücut ve zihinle yapılan tekrar kıymetli. Tüm akademik periyoda yayılan günlük ya da haftalık vakit dilimlerine ayrıştırılmış genel tekrar programı uygulamak yararlı olur. Bu genel tekrar programının gerçekçi ve uygulanabilir olması değerli. Araştırmalar yeni öğrenilen bilgilerin bellekte yanlışsız formda saklanabilmesi için birinci 24 saatte bir sefer, 3-5 gün içerisinde ikinci kere ve iki hafta sonra üçüncü kere tekrar edilmesinin tesirli olduğunu gösteriyor. Programınızı birkaç hafta uygulayıp ve neyin işe yarayıp yaramadığını değerlendirip gerekirse tekrar düzenlemeye gidilmeli.
Gerçekçi bir vakit planlaması yapmak: Akademik çalışmalar için vakit planlaması yapılırken dinlenme, uyku, toplumsal yaşama ait vakit aralıklarının bırakılması değerli. Vize ve imtihan haftalarının olduğu periyotlarda ders çalışma vakitlerinin ağırlaşması olağan fakat bizi rahatlatacak, kapasitemizi hakikat kullanmamızı olumlu istikamette etkileyecek örneğin kısa bir yürüyüş, sinema izleme vb. fizikî ve toplumsal aktivitelerin kesinlikle vakit planlamasında kendisine yer bulması sağlanmalı.
Çok taraflı gelişimi destekleyen bir program olmalı: Üniversite ömrü kültürel ve toplumsal aktivitelerin ağır olduğu bir ortam. Öğrencilerin bu aktivitelerden yararlanması ferdî gelişimleri için hayli değerli. Günümüzde yükseköğretim diplomasına paha katan en kıymetli ögeler katılmış olduğunuz kültürel etkinlikler, projeler, bilimsel faaliyetler ve toplumsal sorumluluk çalışmalarının size kattığı çok taraflılıktır. Bu nedenle akademik periyot içerisinde tertipli bir planlama ile bu etkinliklere iştirak sağlanacak formda program yapılmalı.
Öğrenme prosedür ve tekniklerinizi belirleyin: Birçok öğrenme yol ve tekniği ortasından size en uygun olanları belirleyip ders çalışma alışkanlıklarınızı bunlarla desteklemelisiniz. Örneğin özet çıkarmak ya da kavram haritaları kullanmak üzere tekniklerden faydalanılabilir. Ayrıyeten öğrenme ve tekrar için geliştirilmiş birçok taşınabilir uygulama var. Rastgele bir yerde uygun bir vakit aralığında tekrar için bu uygulamalar kullanılabilir. Kimi derslerde ön bilgilerin eksikliği nedeniyle de zorluk yaşanılabilir. Bunun için kavram yanılgıları ya da öğrenilmekte zorlanılan bahislerle ilgili araştırma yapmak ya da dersin öğretim üyesinden yardım almak süreci kolaylaştırır.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
















